Dag 1.
Idag ska legobygget börja. Under höstlovet har det gjorts förberedelser så personalen vet (nästan) vad de ska göra. Johanna (biträdande rektor) har fått förfrågan om att invigningstala i år och hon har tackat ja till detta.
Klockan 15.00 är det samling framför inomhusscenen där Melita börjar och sedan lämnar över ordet till Johanna som invigningstalar och berättar resultatet på valet som eleverna har fått göra på borgmästare och renhållningschef.
Det har varit super hemligt och det är bara Johanna som vet resultatet. Lite oroligt framför scenen, flera utav stadsmedborgarna som är otåliga. Det blir Melita som blir framröstad till borgmästare och Henrik får jobbet som renhållningschef. Han berättar att kl. 16.00 går en signal ut och då är det dags att börja avsluta och städa upp på sin plats. kl. 16.15 går slutsignalen och då ska det vara färdigstädat. Sköts inte detta kan det bli varningar och slutligen böter!(Elisabeth från biblioteket vill bli kulturchef så det får hon bli).
Sedan är det dags! De blir byggvis inskickade till sporthallen, där de får sin ritning och sedan går de till den färgen som de önskar. Sätter sig ner och börjar bygga efter sin ritning.
När de sedan känner sig färdiga får de anmäla sina byggen för inspektion. De som får godkänt får en klisterlapp med sitt tomtnummer fastsatt i botten på sin lego platta. Så att bygget lätt kan sättas ut på sin tomtplats. Vi kan inte ha byggena framme utan sätter undan dem vaje eftermiddag.De som blir godkända går sedan stolta ut med sina byggen och sätter ut dem på sin tomt.
När detta är klart ska de välja avatar/lego figur som symboliserar dem själva i staden. Det gäller att välja noga för att bli så fin som möjligt. Det tar sin lilla tid innan alla slutligen känner sig nöjda.
Frågorna är många och det dyker upp en del nya varianter i år också. Eleverna blir ibland ”bollade” mellan olika personer, som inte kan ge dem ett ordentligt svar. Ungefär som i verkliga livet. Som slutsvar får de att skriva en lapp med problemet och lägga i ”lådan”
sedan får vi vuxna när vi har planering ta ett beslut och återkomma till frågeställaren med ett förhoppningsvis klokt svar.